sâmbătă, 21 noiembrie 2009

Techirghiol sau lacul măgarilor



Legenda

Într-o zi, un turc ce locuia lângă lacul cu nămol urât mirositor, îşi duce magarul care nu mai asculta de nimeni la marginea satului, cu gândul să-l lase acolo să moară, mai ales că acesta era și foarte bătrân.
Măgarul bolnav și obosit intră în mlaștina de lângă lac. 
Aici, picioarele sale amortite și reumatice s-au afundat atât de tare, încât nămolul i-a ajuns la burtă. 
După ce a urlat două zile și două nopti, iată că în cea de a treia reuși să iasă din mlaștină.

Bucuros, găsi repede drumul către casa stăpânului ce nu-l mai voia, sărind si țopăind de parcă avea doi ani și nu cinsprezece. Mare i-a fost mirarea turcaleţului când văzu cum măgarul lui hăhăie de fericire la poartă.
Atunci întelese că nămolul acela urât mirositor, tare bine i-a mai facut măgarului. i așa i-a rămas numele de techir(măgar) ghiol( lac, balta).



Formare
Din punct de vedere geografic/genetic Techirghiolul este un liman maritim.
Ce înseamnă asta?
Un firicel de apă ce străbatea Dobrogea de sud si care se vărsa în mare, este blocat de un cordon de nisip(o plajă) creat de valuri si curenți marini.

Astfel că în spatele acestui baraj natural de nisip și scoici se formează în timp un lăcuşor. În acest caz, din Marea Neagră se infiltrează apă de mare, astfel salinitatea( care se măsoara în mg/l ) lacului crește.

Plus că pârâul și apele din jur dizolvă sărurile conținute de rocile grezo calcaroase din zonă. Așa se ajunge la o salinitate de peste 80 la mie, ceea ce asigură condițiile necesare pentru ca bacteriile să dizolve sedimentele și să le transforme în nămolul sapropelic cu rol terapeutic în tratarea oaselor și a articulațiilor.


Distrugere
Din păcate proprietățile nămolului nu mai sunt aceleași ca pe timpul măgăruşului sau ale lui Carmen Sylva pentru că regimul comunist, deși a finantat crearea unei baze de tratament, a distrus-o indirect, în momentul în care s-a decis cultivarea terenurilor din jurul lacului.

Irigațiile practicate au făcut ca infiltrarea apelor dulci să se realizeze mai ușor, astfel salinitatea scade și calitatea nămolului, de asemenea. Oprirea cultivării terenurilor din jurul lacului este singura soluție de a salva acest lac extraordinar.



4 comentarii:

DUTA spunea...

In copilarie am fost luata de mama , care avea nevoie de bai, la Techirghiol. Era un drum lung si pe tren am uitat una din valize. Aceasta mi-a stricat toata vacanta si totusi am ramas foarte impresionata de lac si de toata regiunea.
Sper sa mai revad locul acesta cu toata trauma pe care am suferit-o atunci.

DĂSCĂLIȚA CREATIVE TRAINING spunea...

Foarte interesanta acasta postare!Nu stiam legenda acestui oras "miraculos".Pacat ca nu stim sa ne pastram valorile.
O seara frumoasa iti doresc!

Unknown spunea...

Si eu am amintiri placute din Techirghiol. Aveam 8-9 cand mama a primit concediu la mare dela cooperativa la care lucra. Dupa o lunga calatorie cu trenul si macand cea mai buna inghetata(casata) in Gara de Nord am ajuns pentu prima data pe Litoral. Ne am uns cu namol la Techirghiol, am luat autobuzul deschis la Eforie, Mamaia si mama mia cumparat primi ochelari de soare dela turisti chehi, care vindeau lucruri pentru a avea catva lei ( comunismul era si la ei asa ca veneau fara banii). In afara de prins valuri am invatat sa mananc si pepene galben pe care acasa nu mia placut. Pepeni galbeni de Dobrogea aveau un miros si gust special pe care nu le-am intalnit in alte locuri. OH, AMINTIRI, DULCE AMINTIRI. La noi se gaseste namol la Marea Moarta dar avem o problema inversa pentru ca sa oprit scurgerea Iordanului pana la mare, se usuca tot timpul apa pentru a se obtine mineralurile si nivelul scade tot timpul. Din cauza asta apar gropi subterane (swallow-hole, d_le Viorel va rog traducerea) pe malul mari si pe sosele care pot produce accidente.
Namolul care este tot mai rar se vinde pe preturi piperate la hoteluri si la tratamente SPA.
Cine a spus ca privatizarea face numai bine ? :-))

Viorel Iraşcu spunea...

@DUTA-trauma asta s-a transformat intr-o dulce amintire, nu-i asa ?
@multumesc,Miki;
@Ilan-de casata imi amintesc si eu iar pepenele galben se face in solul balan dobrogean, ca nicaieri in alta parte.Gropile acestea se pot forma datorita eroziunii regresive sau turbioanelor de apa ce formeaza asa numitele marmitesau chiar alunecari de teren.Cu respect.Vio.

Despre ancorarea în trecut și România Deșteaptă

Înainte, în alte timpuri, știam că nu știam. Nu aveam cum. Acum avem de unde ne informa, avem posibilitatea să știm, însă ne place în contin...